Trendváltás: forma helyett anyag – nagy helyett kicsi

Nemzetközi Építészkongresszus 2018

Az anyagok átváltozása az építészetben – Moravánszky Ákos, az ETH Zürich professzora, a 2018-as Nemzetközi Építészkongresszus szakmai kurátora ezt a témát választotta az idei rendezvény témájául, amelyen a megelőző pár évhez hasonlóan továbbra is az emberléptékű házak kerültek előtérbe a megaprojektekkel szemben.

„Az anyagok szerepe a mai építészet legizgalmasabb témája. Míg a posztmodern érdeklődésének középpontjában a formák jelentése állt és az anyag kérdését pusztán az építészet technikai aspektusának tekintette, ma az anyagok előállítása, megmunkálása és érzékelése kerül előtérbe. A tektonikus váznál fontosabbak az azokat burkoló, öltöztető felületek. Ezek érzéki hatása a mai építészek munkásságában meghatározóbb, mint a formai újszerűség. (…) A hagyományos és az ultra-anyagok, a kézműves módszerek és a digitális fabrikáció egyaránt hozzájárulnak a formák játékának új lehetőségeihez.” – írja Moravánszky Ákos, aki nemrég egy könyvet is publikált a témáról, a kongresszuson pedig a nyitó előadásban foglalta össze meglátásait.

A 2018-as Nemzetközi Építészkongresszus a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (Fotó: Pesti Monika)

Budapest egy felfelé ívelő korszakát éli, minden feltétel megvan ahhoz, hogy egy nagyon sikeres időszak következzen, csak rajtunk múlik, hogy tudunk-e ezzel a lehetőséggel élni – mondta Fürjes Balázs kormánybiztos; Patyi András, az NKE rektora köszöntő szavai után. Füleky Zsolt, építészeti és építésügyi helyettes államtitkár megnyitó beszédében hangsúlyozta, hogy a bürokrácia csökkentése, a korszerű építésügyi rendszer megteremtése érdekében megtett lépések mellett nagyon fontos az építészeti alkotások minősége is. Ezt szolgálják többek között a településképi arculati kézikönyvek, amelyek célja, hogy ne hosszú jogszabályokból derüljön ki, egy-egy településen hogyan illik építészetileg viselkedni, mi a „dress code”, és amelyekkel kapcsolatban eddig nagyon pozitív visszajelzések is érkeztek.

Korszerű építésügy – Minőségi építészet – Füleky Zsolt építészeti és építésügyi helyettes államtitkár megnyitó beszéde (Fotó: Kern Anita)

Adam Caruso – akinek nagyapja, ahogy az a kongresszuson kiderült, a budapesti Műegyetemen tanult – Metamorfózis, alkímia és illúzió címmel tartott előadást. A Victoria and Albert Museum of Childhood, a Nottingham Contemporary Museum és a Sankt Gallen-i katedrális szentélyének áttervezése példáin mutatta be a Caruso St John Architects munkáira jellemző finom felületi és mintázati játékokat. A téglára, mint építőanyagra alapul a londoni Newport Street Gallery és a Landesbank épülete Brémában. Mindkét épület a helyi építészeti hagyományokat viszi tovább, az előbbi a londoni régi ipari épületek, az utóbbi az észak-európai expresszív téglaépítészet formaképzését követi.

A Landesbank épülete Brémában - Caruso St John Architects (Kép forrása: carusostjohn.com)

Kis léptékű, minimális költségvetésű projektekkel, belgiumi családi házak bővítéseivel, átalakításaival kezdte előadását Jan de Vylder. A rendkívül szűkös lehetőségekből egyedi ötletekkel hoznak ki költői megoldásokat, sokszor meglepő eszközök, például trompe-l’oeil alkalmazásával. Az sem akadály, ha az anyagi keretek miatt az építtető saját kezűleg kivitelez, ha pedig nincs pénz az energetikai korszerűsítésre, akkor a „ház a házban” elvet követve hoznak létre egy üvegházat az épületen belül (House Rot Ellen Berg). A De Vylder Vinck Taillieu építésziroda a nagyobb munkáinál is erényt tud kovácsolni a nehézségekből: így készítettek például a ledebergi városháza átépítésénél a csúnyán kivitelezett látszóbeton felületekből színes foltok segítségével hatásos vizuális kompozíciót.

About this, about that… – Jan De Vylder előadása (Fotó: Pesti Monika)

A zürichi Esch Sintzel építésziroda munkái között meghatározóak a lakóépület-együttesek, amelyeknél Fritz Schumacher építész – A modern téglaépület lényege című, 1917-ben megjelent mű szerzője – nyomdokain járva előszeretettel alkalmazzák a téglát, mint építőanyagot. Az iroda képviseletében Philipp Esch bemutatta többek között a Bernben felépült lakónegyedüket, amelynél az alaprajzot is a téglafalazás jellegzetes struktúrája inspirálta. A zürichi főpályaudvar mellé tervezett lakóépület-együttesüknél is ezt – a véleményük szerint – óriási mozgásszabadságot biztosító építőanyagot használják. A tevékenységük azonban nem merül ki a lakóépületekkel, Svájc egyik legrégebbi városában, Churban a dombtetőn és a völgyben lévő két iskolaépület között teremtették meg a kapcsolatot egy corten acéllal körülvett külső lépcsővel.

Lépcső, Chur, Svájc – Esch Sintzel Architekten (Kép forrása: eschsintzel.ch)

A tokiói Bow-Wow építésziroda – amelyet 1992-ben Yoshiharu Tsukamoto és Momoyo Kaijima alapított – tevékenysége több teórián alapul, ezek egyike az építészeti behaviorizmus, ami az építészet kifejezőerejét az emberek, az épített környezet és a városi terek közti komplex kapcsolat megértésére építi. Momoyo Kaijima előadásában azt is hangsúlyozta, hogy figyelembe kell vennünk az erőforrásaink végességét és Japánban nagyon komolyan kell foglalkozniuk a földrengések, cunamik következményeivel is, nem beszélve a fukushimai tragédiáról. Erre példa a 2011-es földrengés és cunami által sújtott Momonoura falu újjáépítése, ahol egy halásziskolát is létrehoztak a helyi tradíciók megőrzésére. Bruges-ben a helyi úszóklub számára stéget építettek ki a csatornán, Hamburgban a menekültek bevonásával alakítottak ki workshopokat , Japánban egy ép és fogyatékkal élő embereket egymás mellett foglalkoztató étterem létrehozásában vettek részt.

Stég a csatornán, Bruges, Belgium – Atelier Bow Wow (Kép forrása: archdaily.com)

Alekszander Brodskyt Oroszország egyik legismertebb építészeként tartják számon, bár művei nagyrészt inkább installációk és kiállítási tárgyak. Előadása elején bemutatta a hagyományos orosz falu épületeit, majd a nép építőkedvének azon „alkotásait”, amelyek a tradicionális építészeti kultúra lerombolása után jöttek létre. Brodsky építészeti meséit, narratíváit a világ sok pontján kiállították; rajzai, például a Columbarium Habitabile Piranesi és Boullée vízióit idézik. Munkáit múzeumok – például a Moszkvai Építészeti Múzeum vagy az Architekturzentrum Wien – őrzik. Nagy sikert aratott első építészeti munkája, a 95° Restaurant is, amely egy nyári étterem egy kis tavon Pirogovóban, Oroszországban.

95° Restaurant, Pirogovó, Oroszország – Alekszander Brodsky (Kép forrása: hiddenarchitecture.net)

Svájc tradicionális, majd a turizmus miatt megváltozott építészeti képéről villantott fel pár diát előadása elején Valentin Bearth. Néhány helyi családi ház ismertetése után a Gantenbein borászatot mutatta be, amelynek szőlőszemeket mintázó téglafalait a zürichi ETH közreműködésével robottechnikával készítették. A Fläsch község szélén álló klinikaépület szintén a Bearth & Deplazes építészirodának a vidéki Svájcra tervezett háza. Bellinzonában a volt kereskedelmi iskola épületét bírósággá építették át egyedi, előregyártott akusztikai elemekkel. Az Alpokban lévő Monte Rosa menedékház svájci precizitással, fa és acél tartószerkezettel, alumínium külső burkolattal készült. A monumentális, a táj részét alkotó épület energetikailag önfenntartó. A szabálytalan nyolcszög alaprajzra épülő formát a statikai és az energetikai szempontok határozták meg, ebből adódóan minden szoba, sőt minden ágy egyedi formájú.

Gantenbein borászat, Fläsch, Svájc – Bearth & Deplazes Architekten, Gramazio& Kohler (Kép forrása: archdaily.com)

Az építészkongresszus zárásaként Skardelli György a Finta Stúdió képviseletében ismertette a kongresszus helyszínének, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek még kivitelezés alatt álló épületeit és szabadtéri sportlétesítményeit, majd a résztvevők megtekinthették a már elkészült részeket.

Pesti Monika
Kern Anita